Mezeipeter

Magyar nyelv és irodalom érettségi

Részletes vizsgakövetelmények összefoglalója

KOMPETENCIÁK – KÖZÉP ÉS EMELT SZINTEN EGYARÁNT

1. Szövegértés

  • Információk feldolgozása és megítélése.
  • Információk célirányos és mérlegelő használata: kiválasztás, újrarendezés a téma és az olvasási cél összefüggésében.
  • Nyomtatott és elektronikus információforrások ismerete és használata (pl. egynyelvű szótár, antológia, kézikönyv, lexikon, enciklopédia, írott és elektronikus sajtó; Magyar Elektronikus Könyvtár). A célirányos, etikus és mérlegelő információhasználat.
  • Nyelvi, kommunikációs és irodalmi ismeretek alkalmazása nyomtatott és elektronikus információforrások szövegeinek értelmezésében, létrehozásában, összehasonlításában, megítélésében.
  • Személyes állásfoglalás kialakítása különféle gondolatokról, ismeretekről, véleményekről.
  • Irodalmi és nem irodalmi szövegek értelmezése.
  • Különböző szövegértelmezési eljárások alkalmazása a műfajnak és az adott szempontnak megfelelően.
  • A gondolatmenet, a kifejezésmód, a műfaj, a szerkezet, a grammatikai szerveződés, a stílus jelentéshordozó szerepének megfogalmazása szépirodalmi, szakmai-tudományos, publicisztikai és gyakorlati szövegek értelmezésével, összehasonlításával, értékelésével.
  • Annak bemutatása, hogyan hordozza és fejezi ki az irodalom különböző korok és emberek tapasztalatait, élményeit, gondolatait, erkölcsi megfontolásait.
  • Szövegen belüli és szövegek közötti jelentésbeli utalások megfogalmazása.
  • Olvasmányokra való tárgyszerű, illetve a személyes érintettséget is kifejező reagálás különböző írásbeli és szóbeli közlésmódokban.

2. Írásbeli szövegalkotás

  • Széles körű olvasottságon alapuló tájékozottság és személyes vélemény megfogalmazása különböző témákban és különböző műfajokban a műfajnak, a témának, a címzettnek megfelelő szabatossággal.
  • Tájékoztató, érvelő és esszétípusú szövegek létrehozása a megadott témákban (pl. a kulturális örökség; a civilizáció ellentmondásai; az élet minősége, a mindennapi életvitel döntéshelyzetei; az emberi kapcsolatok, erkölcsi kérdések, érzelmek; a mindenkori jelen problémahelyzetei, kérdései, válaszai; a tömegkommunikáció, az információs társadalom).
  • Írásbeli és szóbeli műfajok felépítési, nyelvhasználati normáinak önálló alkalmazása, ideértve az önellenőrzés és a javítás képességét.
  • A megnyilatkozás céljának és tárgyának megfelelő kifejtettségű és stílusú közlés, a köznyelvi norma alkalmazása, biztos helyesírás, rendezett, olvasható íráskép.
  • Kérdés, probléma írásbeli megvitatása, érvek megfogalmazása, a téma több nézőpontú értékelését is magában foglaló önálló vélemény, álláspont, következtetés megfogalmazása az érvelés módszerével.
  • Műalkotások keltette hangulat, élmény, vélemény, álláspont, értékelés kifejezése (pl. költészetben, szépprózában, színházi előadásban, filmben, épített alkotásokban, a tárgyi világban, képzőművészetben, zenében).
  • Gyakorlati írásművek szerkezeti, tartalmi, nyelvi normáinak alkalmazása (pl. hozzászólásban, pályázatban, levélben, önéletrajzban, kérvényben).
  • Az információk célirányos, etikus és elemző felhasználása.

3. Szóbeli szövegalkotás, beszéd

  • A beszédhelyzetnek, a műfajnak és a témának megfelelő nyelvi norma követésével lényegre törő, világos felépítésű, önállóan kifejtett közlés.
  • A nyilvános beszéd, a közszereplés főbb nyelvi és viselkedésbeli kritériumainak alkalmazása élőbeszédben, felolvasásban, memoriter szöveghű előadásában, adott témáról szóló szóbeli előadásban. A nyelv zenei eszközeinek – artikuláció, beszédtempó, hangerő, hangsúly, hanglejtés, szünet – kifejező és pontos alkalmazása.

4. Fogalomhasználat

  • Szövegértelmezés, olvasmányélmény, személyes állásfoglalás fogalmilag helytálló bemutatása, előadása.
  • Erkölcsi, esztétikai, poétikai, retorikai, stilisztikai fogalmak önálló alkalmazása a beszédhelyzetnek és a témának megfelelően.
  • Fogalmak összefüggéseinek és változó jelentésének megértése és bizonyítása példákkal.

Kizárólag emelt szinten

  • Fogalmak értelmezése, meghatározása, összehasonlítása történeti kontextusokban is.
  • Fogalmak változó érvényességéből következtetések megfogalmazása (pl. a köznyelvi norma alakulása, az irodalmiság fogalmának változásai).

Az érettségi vizsgán számon kérhető fogalmak körét a Kerettantervek 5–12. évfolyamra érvényes előírásaiban szereplő fogalmak alkotják.

TÉMAKÖRÖK

(Az emelt szintű vizsga tartalmi követelményeibe beletartoznak a középszintű vizsga tartalmi követelményei.)

I. MAGYAR NYELV

  • Kommunikáció
    • A nyelv, mint kommunikáció
    • Pragmatika
    • Nyelvi és vizuális kommunikáció
    • A kommunikáció működése
    • Személyközi kommunikáció
    • A tömegkommunikáció
  • A magyar nyelv története
    • A nyelv mint történeti képződmény
    • A magyar nyelv rokonsága
    • Nyelvtörténeti korszakok
    • A magyar nyelv szókészletének alakulása
  • Ember és nyelvhasználat
    • Ember és nyelv
    • Jelek és rendszerek
    • Általános nyelvészet
    • Nyelvváltozatok
    • Nyelv és társadalom
    • Nyelv és politika, nyelvművelés
  • A nyelvi rendszer
    • A nyelv mint jelrendszer
    • Hangtan
    • Alaktan és szótan
    • A mondat szintagmatikus szerkezete
    • Mondattan
  • A szöveg
    • A szöveg és a kommunikáció
    • A szöveg szóban és írásban
    • A szöveg szerkezete és jelentése
    • Szövegértelmezés
    • Az intertextualitás
    • A szövegtípusok
  • A retorika alapjai
    • A nyilvános beszéd
    • Érvelés, megvitatás, vita
  • Stílus és jelentés
    • Szóhasználat és stílus
    • A szójelentés
    • Stíluseszközök
    • Stílusréteg, stílusváltozat
  • Digitális kommunikáció
    • A digitális kommunikáció ismérvei
    • A digitális kommunikáció társadalmi aspektusai
    • Digitális szövegtípusok
    • Digitális szemléltetés
    • Az elektronikus írásbeliség és a világháló hatása a szövegre, szövegek a médiában

Figyelem, a felsorolás nem teljeskörű! Az összes információért töltsd le az érettségi vizsgakövetelmények hivatalos dokumentumát!

II. IRODALOM

Szerzők, művek:

  • Életművek a magyar irodalomból. Kötelező szerzők
  • Ady Endre
  • Arany János
  • Babits Mihály
  • Herczeg Ferenc
  • Jókai Mór
  • József Attila
  • Kosztolányi Dezső
  • Mikszáth Kálmán
  • Petőfi Sándor
  • Vörösmarty Mihály
  • Szerzők, művek, korszakok a régi magyar irodalomból a 18. század végéig. Választható szerzők
    • Janus Pannonius
    • Balassi Bálint
    • Zrínyi Miklós
    • Mikes Kelemen
    • Csokonai Vitéz Mihály
    • A reformáció vallásos irodalma, az anyanyelvű kultúra születése
    • A reformáció világi irodalma
    • A barokk irodalma
    • Népszerű világi költészet a 17-18. században: a kuruc kor lírája
  • Portrék, metszetek, látásmódok a 19-20. század magyar irodalmából. Választható szerzők
  • Berzsenyi Dániel
  • Gárdonyi Géza
  • Illyés Gyula
  • Juhász Gyula
  • Karinthy Frigyes
  • Kölcsey Ferenc
  • Krúdy Gyula
  • Márai Sándor
  • Móricz Zsigmond
  • Nagy László
  • Örkény István
  • Pilinszky János
  • Radnóti Miklós
  • Szabó Lőrinc
  • Szabó Magda
  • Tóth Árpád
  • Weöres Sándor
  • A lista bővíthető egy, a fentiekhez hasonló jelentőségű szerzővel.
  • Metszetek a 20. századi délvidéki, erdélyi, felvidéki és kárpátaljai irodalomból
  • Áprily Lajos
  • Dsida Jenő
  • Gion Nándor
  • Kányádi Sándor
  • Kovács Vilmos
  • Reményik Sándor
  • Sütő András
  • Tamási Áron
  • Wass Albert
  • A fenti lista bővíthető egy, a fentiekhez hasonló jelentőségű szerzővel.
  • Művek a kortárs magyar irodalomból
    • Kortárs műalkotás: a mindenkori vizsga előtti utolsó harminc évben keletkezett (írt, bemutatott, megjelent) irodalmi alkotás.
  • Művek a világirodalomból
    • Választható korok és művek a világirodalomból a líra és epika tárgyköréből
  • Színház és dráma
    • Szophoklész egy műve
    • Shakespeare egy műve
    • Molière egy műve
    • Katona József: Bánk bán
    • Madách Imre: Az ember tragédiája
    • Egy 19. századi dráma: Ibsen, Csehov
    • Örkény István egy drámája
    • Egy 20. századi magyar dráma
  • Az irodalom határterületei VAGY Regionális irodalom
    • Egy jelenség vagy szerző vagy műfaj vagy műalkotás elemző bemutatása a lehetséges témák egyikéből.

Az értelmezési szintek, megközelítések közép-és emelt szinten eltérőek!

Az oldalon megjelenített összefoglaló nem teljeskörű. A részletes vizsgakövetelményeket a hivatalos dokumentum letöltésével tekintheted meg: 

Több mint 300 sikeres magyar érettségi áll mögöttem. Legyél te is köztük! 

Készüljünk fel együtt az érettségire!

  • Középszintű felkészítő hétfőnként 17:15-18:45 között.
  • 15 fős csoportokban, személyre szabott felkészülés, hogy mindenki a saját szintjéhez és igényeihez mérten fejlődhessen!
  • Nemcsak a tananyagot, hanem gondolkodási módot és rendszerszemléletet is tanulhatsz.
  • Központi, könnyen megközelíthető helyen: a 3-as metró Arany János utcai megállójánál.
  • Együtt felkészülünk az írásbeli és szóbeli magyar érettségire.
  • Jelentkezési határidő: 2024. szeptember 9.
Jelentkezés